Wetze wetzé

23 april 2018 - Bribri, Costa Rica

Wat we nu hebben mogen ervaren is niet te beschrijven of vast te leggen op camera. Een geweldige dag met de Yorkin Community.
Om ons reisblog een beetje in lijn te houden even terug naar vrijdag. 200 km gereden naar provincie Limon. De provincie van de reggea, Caribische kust en een totaal andere bevolking. Nog geen 2 uur hier en we kregen al de vraag of we marihuana wilden. Boom, Coyon, marihuana en Bob Marley. Ik zie het al gebeuren....
Zaterdag na een fantastisch ontbijt door Marika zijn we het Cahuita nationale park in gegaan. Deze loopt langs de carabische kust en geeft daardoor een echt jungle gevoel Expeditie Robinson here we come!
In ons appartement gekookt en genoten van de relaxe sfeer in dit dorp.
Zondag 22april alweer zijn we via de meest slecht begaanbare weg gereden naar een dorpje Bambu, waar we werden opgepikt door 2 Bribri mannen. Cesar Orlando. Een uur varen over de Yorkin rivier bracht ons naar hun community. Het is een samenleving van zo'n 250 mensen. Ze spreken hun eigen taal Bribri en leven van dat wat er op hun terrein te vinden is. Een warm wetze wetzé (Bribri voor welkom) met koffie en bananenbrood werd ons de historie door Daisy verteld. 'Een community die als visie heeft de natuur te respecteren om hoe zij is, alle kennis en kunde over te dragen aan de nieuwe generatie. Ze hebben 3 kerken en 2 scholen, krijgen rond 16 jaar hun eerste kind en een gezin van 3-9 kinderen. Enige dat ze inkopen is zout en olie, de rest halen ze uit eigen landgoed.'
We hebben daken gemaakt van bladeren, chocolade gemaakt van cacao bonen, uitleg over de 4 soorten bananen en een cursus pijl&boog schieten.
Ongelooflijk hoe er hier wordt geleefd. De mensen zijn vriendelijk, vrolijk en stralen rust uit. Sinds een aantal jaren is er ook een middelbare school waardoor de nieuwe generatie met meer kennis verder gaat.
En indrukwekkende dag met veel stof om over na te denken. Veel geleerd over de plantages, van organische tot de miljardenbedrijven Chiquita en del Monte.

De dagen tellen we helaas af.... Fles rosé gaat open xxx

1. M&M:
    23 april 2018
    Jullie laatste dagen breken aan😒. Maak er nog wat moois van en we zijn erg benieuwd naar alle verhalen en foto’s!!!